Locaties

BROELMUSEUM Broelkaai 6

Salon - Nadia Naveau (B)

'Jokers' Market', 'You can always find me in the kitchen at parties'
Ze maakt sculpturen in de meest uiteenlopende afmetingen en met de meest uiteenlopende, verrassende materialen. De beelden bestaan nooit uit één vorm, ze zijn altijd samengesteld, veelvormig. Het resultaat is allesbehalve conventioneel. De kijker moet wennen aan het beeld, zoals ogen moeten wennen aan het donker, om in een schijnbaar abstract kluwen figuren te ontwaren.  De Paradijselijke speelsheid, het sublieme, het plezier en de energie, maar ook een wind van onbezonnenheid vind je terug in haar werk.


Paardenstallen - Stephan Balleux (B)

‘The last Seminole’

Fotografie, animaties, sculpturen en 3D-kunst maken een belangrijk deel uit van zijn werk. Hij onderzoekt de positie van de schilderkunst in dit digitaal tijdperk en creëert zo tegelijk universele, klassieke als hypermoderne, bevreemdende werelden. Zijn schilderijen zijn gebaseerd op beelden uit het begin van de twintigste eeuw. In zijn werk draait alles rond de idee van misleiding en illusie.



BROELTOREN LINKS

Barbara Amalie Skovmand Thomsen (DK)

‘ You are the point of departure’ : You are the point of departure’ + ‘You are the point of departure, Bright moments always come back vivid’ (installatie bestaat uit 2 delen in de 2 bovenste verdiepingen)

Zij maakt installaties met de meest uiteenlopende materialen. Ze is geïntrigeerd door energie en sfeer, spanningsvelden en transformaties, door schoonheid en perfectie en door relaties en liefde als kracht in en rondom ons. De volledige installatie bestaat uit verschillende kleinere deeltjes, waarbij video, prints, helder licht en beelden uit de sciencefiction worden gebruikt. ‘Sfeer’ is voor haar het allerbelangrijkste medium. Zo wil ze in de Broeltoren met haar installatie de specifieke sfeer, de notie van het hogere, het andere, opwekken en beklemtonen.



BROELTOREN RECHTS

Alexandra Crouwers (NL)

‘Dig a hole into light’ 
                                                         
Zij creëert vooral  tekeningen - meestal op groot formaat - en installaties. In de installaties integreert ze  verschillende elementen zoals muurschilderingen, animaties, soundtracks en licht of donker met elkaar. Veel van haar werk handelt over ruimte en hoe deze om te vormen tot een portaal naar de oorsprong van het ‘beelden-maken’.



ERFGOEDHUIS O.-L.-Vrouwestraat 45

Zaal Jean de Rieu - Nathalie Vanheule ( B)

‘L’ Enfer des Fleurs’

Met haar installaties, schilderijen, performances en foto’s creëert ze steeds haar eigen unieke, intrigerende, feeërieke werelden, waarin ze het zinderende spel van tegenstellingen en contrasten niet schuwt.
Ze  toont harmonie en disharmonie, een valse spiegeling, een kluwen van betekenislagen vol schoonheid, chaos, duisternis en licht. De belofte van nieuw leven uit zich in de belofte van de ontluikende bloem. Het offer van de vergankelijkheid is onvermijdelijk…De installatie omvat tegelijk het verlies en de belofte van het Paradijs.



O.-L.-VROUWESTRAAT 25

Gevel -  - Melanie Bonajo (NL)

‘Furniture Bondage: özlem’

Bonajo daagt in haar foto's, video's, installaties en performances  onze sociale, spirituele en maatschappelijke normen en waarden uit en tevens stelt ze die aan de kaak. Ze gebruikt daarvoor veel humor en intimiteit. Haar aandacht gaat uit naar het vastleggen van de oorsprong van geloofssystemen, de functie van het ritueel en gewone en buitengewone transformaties binnen de alledaagse absurditeiten van onze kapitalistische samenleving. 




O.-L.-VROUWEKERK

Koor - Bernd Trasberger ( D)

‘To realize the need for monuments …’

Hij maakt installaties en sculpturen. Hij is gefascineerd door ruimtes, architectuur en stedenbouw en werkt vaak rond moderne stedelijke utopieën. Hij gebruikt vaak oude, gevonden voorwerpen en combineert deze met zelfgemaakte objecten. Deze combinaties worden zijn woordenschat, zijn grammatica om verhalen te vertellen.
In zijn installatie ontmoeten o.a. wiskundige rasters van Roger Penrose de gotische kerkarchitectuur en hebben de opgegraven kerkfragmenten een verband met een obelisk en een regenboogsculptuur over de radicale, Italiaanse architectuurgroep Superstudio. Het kleurspectrum en het raster spelen een belangrijke rol, zowel in het religieuze paradijs als in de utopieën van het modernisme.



Koor - Nadia Naveau (B)

‘Into the Wild (Santa, Davy & Grizzly)
Zie tekst locatie Broelmuseum.



Gravenkapel - Athena Llewellyn Barat (VS)

‘Spathena’ performance op 2 Juli van 17u30-20u

Athena is een performance kunstenares, muzikant en 'community organizer'.
Haar werk onderzoekt de organische lijn of de vorm die gecreëerd wordt bij het samenkomen van twee verschillende wezens. Of het nu is door middel van geluidstherapie, handenwas rituelen of het organiseren van parades, het is vooral de ruimte waar mensen samenkomen die de kunstenares boeit.



BEGIJNHOF
 
Mattheüskapel - Nadia Naveau (B)

 Centurion City’

Zie tekst locatie Broelmuseum.




Sint- Annazaal - Janneke Raaphorst (NL)

‘Athena in Victorian Blouse’ + ‘Paradise Lost Paradise’

Janneke schrijft, maakt performancekunst, video’s en kledij.
De video 'Athena in Victorian Blouse' laat een vrouw zien van wie de blouse langzaam oplost in de regen. De video waar dit fragment uitkomt duurt 10 minuten. Het naaien van de blouse op zich kostte aanzienlijk meer tijd. De blouse werd met veel toewijding en zorg gemaakt en toch verdwijnt ze in het niets… In dit perspectief gezien is het loslaten van het materiële een stap op weg naar het paradijs. 
De video 'Paradise Lost Paradise' bestaat uit beelden van een ontmoeting die niet plaatsvindt door middel van een gesprek maar door het wassen van handen. Jong en oud ontmoeten elkaar in water. Janneke Raaphorst richt zich op de belevenis van de mensen. De uitkomst is vloeibaar en hangt van het moment af. De elementen tijd en water vormen de toegang tot het Paradijs…



Tuin - Studio Dplus (B)

‘Jump for joy’

Produceert opvallend meubelwerk met een op het eerste zicht eenvoudig, strak design, maar altijd met een onderliggende, complexere gelaagdheid. In zijn sculptuur onderzoekt hij de beweging van het springen, emotioneel, fysiek en denkbeeldig. Het springen kan het springen naar iets hoger en spiritueel zijn maar ook naar het niets, naar het verlies van jezelf in de duisternis. Er zijn geen fysieke verbindingen, de ‘grote trap’ bestaat niet, maar alles gebeurt in kleine, haast onzichtbare stappen.



ST.-MAARTENSKERKHOF

Jonas Vansteenkiste ( B)
'The way you once left me '

Is gefascineerd door zowel de fysieke elementen van architectuur als de psychologische ervaring van de ruimte. Voor de expo belicht hij het huis als een paradijs of is het eerder een verbrokkelde utopie ?
De titel lijkt te komen uit een liefdeslied maar groepeert hier de huisfragmenten verspreid over enkele bomen. Door de titel en het isolement van de brokstukken krijgen we een melancholische ondertoon mee die ‘s nachts nog sterker wordt.



HOUTMARKT

Zijgevel Academie - Frederik Heyman (B)

’Your deconstructive vision was making me nervous’

Maakt een cross-over van verschillende media: fotografie, videokunst, installaties en illustraties. Door deze kruisbestuiving creëert hij visuele effecten en trompe-l'oeils.  De mens in zijn puurste vorm is een interessant gegeven en kan vele richtingen aanduiden, zowel verhalend als grafisch. Geregeld gebruikt hij het menselijk lichaam als deel van het tableau zelf. Een foto dient als document dat het resultaat van een intens werkproces vastlegt. 



SCHOUWBURGPLEIN 14

Vitrine - Joseph Marzolla (Ijsland)

 ‘ L’Avenir de notre Futur’ 

Is een full-time nomade die wereldwijd installaties maakt met de meest uiteenlopende media, (video, documentaires, performances, sculpturen, installaties, fotografie, tekeningen, geluid en tekst). Zijn installaties beroeren en bevragen de mensen naar hun geloofssysteem en cultuur. Zijn manier van werken is een intuïtief en natuurlijk proces. Voor zijn installatie is hij vertrokken uit een interpretatie van een droom over het Paradijs, die dag en nacht zichtbaar is.



STADHUIS Grote Markt 54

Gotische zaal - Honoré d’O (B)

 ‘Het kleine scheppingsverhaal van de immaterialiteit in tien miniaturen’

Deze ruimtekunstenaar legt aan de hand van 'geestige' procesmatige verbindingen een verborgen spiritualiteit bloot in de ons omringende concrete fysieke werkelijkheid.
In de geest van 'het open lichaam van de kunst' toont dit crucifix van de creatieve levitatie een uiterst kwetsbaar microklimaat waarin de verinnerlijking en de gevoeligheid van de taal primeren.



Praktisch
Alle installaties zijn gratis te bezichtigen.
De locaties 1,2,3,4,6,7 en 11 zijn enkel open op dinsdag tem zondag van 14 tot 17 uur.
Start en infopunt:
Broelmuseum, Broelkaai 6 - 056 27 78 00


PARADISE LOST PARADISE MET GIDS?
Reserveer de gids 2 weken vooraf bij Broelmuseum – 056 27 77 80 of broelmuseum@kortrijk.be
Prijs: € 55 / gids.